Rabu, 30 Jun 2010

Pemakanan Untuk Otak

Semua pelajar-pelajar , sama ada pelajar aliran akademik, pelajar aliran agama atau mereka yang menghafal Al-Quran mempunyai satu cita-cita untuk berjaya , kalau boleh secepat mungkin.

Faktor kejayaan memang banyak ,selain dari keizinan dari Allah , faktor usaha , faktor persekitaran serta faktor ibubapa juga menjadi penyumbang untuk pencapaian yang cemerlang. Di sini ada beberapa tips untuk pemakanan yang menguatkan ingatan dan elakkan makanan yang menyumbang kepada lemah daya ingatan.


Diantara makanan yang menguatkan ingatan ialah:-

1. Madu lebah diminum dengan sudu plastik. (Surah al-Nahl ayat 68 , Allah menjelaskan bahawa madu yang keluar daripada lebah berperanan sebagai ubat bagi pelbagai jenis penyakit .)

2. Tamar (kurma)

3. Habatus sauda'

4. Kacang soya dan produknya seperti tempe dan air soya.

5. Kismis ( hitam ) dimakan 21 biji

6. Sayur brocolli

7. Pistachio 3 biji sehari sudah mencukupi

8. Ikan Terubuk, Salmon, dan belut

9. Barli

10. Badam (almond)

Diantara makanan yang mengurangkan daya ingatan ialah:-

1. Makanan segera ataupun junk food

2. Arak @ tuak

3. Makanan masam seperti jeruk

4. Epal hijau ( acidic)

5. Daun ketumbar

6. Kepala ikan terutama kepala ikan bilis

7. Air dimasuki semut

8. Air yang berkafin ( caffein )

9. Organ dalaman binatang

10. Air berkabonat


Mudah - mudahan pelajar tidak lagi memakan makanan yang tidak bernilai dan memberitahu kawan-kawan tentang perkara ini .

Selasa, 29 Jun 2010

Sumbangan daripada SilTerra Kulim




Pusat Sumber al-Jauhar, Sekolah Menengah Kebangsaan Keladi ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak pengurusan SilTerra Malaysia Sdn. Bhd. cawangan Kulim yang telah menyumbangkan beberapa peralatan pejabat seperti kabinet, kerusi dan almari buku.

Hasil daripada sumbangan ini, Pusat Sumber al-Jauhar bertambah ceria, tersusun dan lebih menarik. Ini dapat menarik perhatian ramai pelajar dan memudahkan pihak pengurusan PSS menjalankan kerja pentadbiran di Pusat Sumber al-Jauhar.

Pihak SilTerra juga saban tahun menyumbangkan sesuatu kepada sekolah-sekolah di kawasan Kulim ini. Diharap kerjasama dan sifat dermawan yang ditunjukkan oleh pihak SilTerra ini menjadi ikutan dan contoh kepada syarikat globalisasi yang lain.

Rabu, 23 Jun 2010

Pencarian Identiti

Hidup bagaimanakah yang engkau rasa bahagia
Penuh makna ada cita
Diri yang sudah tidak lagi punya pertimbangan
Menerima apa sahaja

Dalam pencarian menentukan arah tujuan
Berbekalkan hanya perasaan
Hanya mengikut arus perjalanan rakan-rakan
Juga gaya teman-teman

Wahai sekalian rakan
Dengarlah, ini pesanan
Kami adalah teman
Yang inginkan kebaikan

Pencarianmu itu
Tak ada kesudahannya
Jika kau tak bertanya
Pada Tuhan yang memberikan jawapan

Telah dinyatakan tujuan kita diciptakan
Bukan untuk ini semua
Masa depan agama dan nasib yang tak terbela
Semuanya di tangan kita

Pemuda yang semangat jihadnya teguh di hati
Tidak akan gentar dicabar
Tinta emas yang mencatatkan sejarah gemilang
Telah pasti ia kan berulang

Yang perlu hanya kesedaran
Bersama diri yang ada kekuatan
Iman dan kesabaran
Yang mesti diusahakan

Banggalah dengan gayamu
Hidup seorang pejuang
Nyatakan pada dunia
Masa depan untuk Islam, untuk kita

Nukilan : Hasrizal Abdul Jamil @ www.saifulislam.com

Motivasi dari balang mayonis

Di dalam sebuah kelas falsafah, seorang profesor berdiri di hadapan
dewan kuliah, meja di hadapannya terdapat beberapa barangan. Tanpa
sepatah perkataan, kelas bermula dengan beliau mengambil sebuah
balang mayonis yang besar dan mengisinya dengan bola golf.
Dia kemudian bertanya kepada para pelajarnya, adakah balang tersebut
penuh, dan pelajarnya menjawab "ya!". Profesor kemudian mengambil
sekotak batu kerikil halus dan menuangkannya ke dalam balang yang
telah dipenuhi bola golf tadi, lantas menggoncang
balang tersebut dengan lembut. Bebatu kerikil mengisi ruangan kosong
di antara bola-bola golf. Sekali lagi dia bertanya akan pelajarnya sama
ada balang tersebut telah penuh, pelajarnya lantas menjawab "ya…"

Tanpa menjelaskan apa-apa kepada pelajarnya, profesor tersebut lantas
mengambil pula sebuah kotak yang berisi pasir dan menuangkannya ke
dalam balang tersebut.
Pasir yang dituang mengisi ruangan di antara batu kelikir dan bola golf.
Seperti tadi dia bertanya lagi kepada para pelajarnya sama ada balang
tersebut telah penuh. Dalam keadaan yang penuh persoalan, rata-rata
pelajarnya menjawab "Ya.."

Sejurus selepas itu, profesor itu kemudiannya mengeluarkan dua cawan
kopi dari bawah mejanya dan menuangkan kedua-duanya ke dalam
balang yang
telah sedia ada diisi batu golf, batu kerikil dan pasir tersebut. Air kopi
mengisi ruangan yang terdapat di antara pasir. Para pelajar mula ketawa
dan tersenyum meihat tindakan profesor tersebut.

"Sekarang…" profesor mula bersuara apabila riuh rendah dan gelak
ketawa pelajarnya berkurangan. "Saya mahu anda semua menganggap
balang ini sebagai kehidupan anda…
Bola-bola golf mewakili perkara penting - Tuhan, keluarga anda, anak-
anak, kesihatan anda, kawan-kawan dan semangat anda - Jika anda
kehilangan segalanya dan hanya perkara penting ini yang masih anda
ada, hidup anda masih penuh.
Batu kerikil halus ini pula mewakili perkara-
perkara lain seperti kerja anda, rumah atau kereta anda, manakala
pasir pula mewakili perkara-perkara lain, yakni perkara-perkara kecil."
"Jika anda memasukkan pasir ke dalam balang dahulu…" "… anda tidak
akan mempunya ruang untuk batu kerikil dan bola golf.
Ini sama juga seperti kehidupan anda. Jika anda menghabiskan masa dan tenaga untuk
perkara-perkara kecil, anda tidak akan mempunyai ruang untuk perkara
yang sebenarnya lebih penting untuk diri anda." "Ambil perhatian untuk
perkara yang kritikal untuk kebahagiaan anda.Luangkan masa gembira
untuk keluarga. Sentiasa melakukan pemeriksaan kesihatan, bawa
pasangan anda untuk makan malam, belajar bersungguh-sungguh, yang pasti anda akan masih ada masa untuk membersihkan rumah atau urusan lain. Sila ambil
berat akan bola golf dahulu - iaitu perkara yang benar-benar penting.
Tetapkan keutamaan. Perkara lain cumalah pasir…"

Salah seorang pelajarnya mengangkat tangan dan bertanya apakah pula
yang diwakili oleh air kopi. Profesor tersebut tersenyum. "Saya gembira
ada yang bertanya. Ianya menunjukkan bahawa tidak kira bagaimana
penuh pun kehidupan anda, akan sentiasa ada ruang untuk secawan dua
kopi bersama rakan-rakan…"

Renungan untuk semua. Apabila kehidupan anda seakan terlalu penuh
dan tampak sukar untuk diuruskan, apabila 24 jam sehari seperti tidak
mencukupi, ingatlah kisah "Balang Mayonis dan 2 cawan kopi ini… "